Hoe werkt een crossmotor?
Hoe werkt een crossmotor?.
In dit hoofdstuk ga ik beschrijven hoe de motor van een crossmotor werkt en hoe de motor kan rijden en remmen.
De crossmotor. De motor van de crossmotor kan draaien doordat er een verbranding plaatsvindt. Door de verbranding van de brandstof wordt de zuiger in de cilinder naar beneden geduwd. Als de motor wil blijven werken moeten er steeds 4 dingen opnieuw gebeuren:
1. brandstof moet in de cilinder komen.
2. de lucht en brandstof moeten samengeperst worden.
3. het mengsel moet verbranden.
4. de verbrande gassen moeten de cilinder uit.
Dit alles gaat echt heel snel.
Er zijn verschillende motoren 2 takt en 4 takt. Het verschil tussen deze 2 is dat bij 2takt de zuiger 2 bewegingen maakt om de brandstof te laten verbranden en bij 4 takt de zuiger 4 slagen nodig heeft om de brandstof te laten verbranden.
De versnelling:
De motor brengt kracht over als de brandstof tegen de zuigers drukt en de zuigers en de krukas bewegen. De kracht wordt daarna door het versnellingssysteem overgebracht naar het achterwiel. Door de tandwielen kan de motorfiets hard en zacht rijden.
De aandrijving:
Dit is de verbinding tussen de motor en het achterwiel. Je hebt 3 verschillende soorten manieren om het achterwiel aan te drijven: 1. de kettingaandrijving.
2. De riemaandrijving.
3. de cardanas.
De kettingaandrijving is dat de wielen aangedreven worden door 2 tandwielen en een rolketting, net als bij je fiets. Dit is ook de aandrijving van mijn crossmotor.
De riemaandrijving is dat de wielen worden aangedreven door 2 schijven die met een riem worden aangedreven.De cardanas is gewoon een as die door een motoraandrijfmechanisme wordt aangedreven.
De remmen:
Door versnellingen kan de motor rijden en door remmen kan de motor remmen. Er zijn 2 soorten remsystem
1. trommelen
2. schijfrem
Een schijfrem is een schijf die met het wiel meedraait en remt doordat een remklauw die bij het remmen tegen de schijf aandrukt.Een trommelrem remt door een remschoen die tegen een komvormige trommel aan drukt die op het wiel is aangebracht.